Media

Asiakkaan tarina: Aleksandra, STYLE WorkShop

By 15.11.2016August 26th, 2021No Comments

16091372034_b77c8206a3_k-1024x719Aleksandra on nuori, venäjältä kotoisin oleva kampaaja. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä, jossa hän pyörittää omaa hiussalonkiaan Style Workshopia. Tapasimme Aleksandran hänen kampaamossaan, jossa hän kertoi meille yrityksestään ja jakoi hyödyllisiä vinkkejä muille saman alan yrittäjille.

Kuka on Aleksandra?

Opiskeltuaan kansainvälistä liiketoimintaa HAAGA-HELIAssa Helsingissä Aleksandra muutti Lontooseen ja ryhtyi opiskelemaan kampaajaksi. Aluksi hän harjoitteli työtä tekemällä erilaisia kampauksia ja hoitoja ystävilleen, mutta aloitti melko pian työt kampaamoliikkeessä.

Aleksandran työskentelystä koitui silloin tällöin harmia liikkeen muille työntekijöille, sillä hänen suosimansa hiustensuoristusmenetelmä tuotti paljon höyryä liikkeen tiloihin. Muutaman stressaavan vuoden jälkeen hän päätti hankkia kiinnostavamman ja joustavamman työn, jossa hän voisi tehdä täysillä kaikkea sitä, mitä halusi.

Yrittäjyys tuntui Aleksandrasta hyvältä vaihtoehdolta: sellaiselta, missä hän olisi hyvä ja mikä tarjoaisi mahdollisuuden ottaa käytäntöön niitä uusia metodeja, joita hän oli aina halunnut tuoda Suomeen.

Tänä päivänä Aleksandra pyörittää franchise-toimintaa sekä kahta Style Workshop -kampaamoliikettään – ja liiketoiminta näyttää vain jatkavan kasvuaan. Style Workshopin kautta hän haluaa auttaa naisia olemaan kauniita tarjoamalla heille uusimmat ja kullekin sopivimmat hoidot ja tekniikat. Ahkera yrittäjä alkoi myös juuri opiskella trichologiaa (lääkkeellistä hiusten- ja päänahan hoitoa), jotta voisi tarjota asiakkailleen vieläkin erikoistuneempaa palvelua.

”Tarjoan asiakkailleni uusimmat ja kullekin sopivimmat palvelut, jotta voisin auttaa heitä tuntemaan itsensä kauniiksi.”

Kampaamoyrittäjän business

Rakkaus omaan työhön suorastaan huokuu Aleksandran puheista.

Päivät ovat työntäyteisiä: työpäivä alkaa aikaisin ja siihen mahtuu kaikkea paperitöistä, puheluista ja tapaamisista varsinaiseen työhön hiusten parissa. Arkityön lisäksi hän järjestää myös hiustensuoristustekniikan työpajoja viikonloppuisin. Iso työmäärä ei kuitenkaan haittaa, sillä yrittäjänä Aleksandra voi järjestää päiviensä sisällön miten tahtoo. Hän toteaa, että nimenomaan tehtävien vaihtelevuus tekee työstä mielenkiintoista.

Yrittäjänä toimimiseen liittyy luonnollisesti tietty määrä stressiä ja haasteita. Koko ajan tavoitettavissa oleminen ja asiakkaiden yhteydenottoihin vastaaminen voi olla ongelmallista, kun tehtävää on paljon. Työhön keskittyminen on haastavaa, jos puhelin soi koko ajan, mutta vielä haastavampaa on saada kaikki päivän aikana tavoitelleet soittajat uudelleen kiinni.

”Käytin ennen huomattavasti aikaa siihen, että soittelin takaisin niille asiakkaille, joille en päivän aikana ollut pystynyt vastaamaan.”

Aina välillä tulee vastaan myös niitä tapauksia, joissa asiakas tarvitsee apua välittömästi. Aleksandra kokee, että hänen työtään on auttaa jokaista asiakasta niin hyvin kuin hän vain pystyy. Esimerkkinä hän antaa erään naisasiakkaan, joka halusi päästä kampaajalle heti siinä paikassa. Tämän hiukset olivat värjäytyneet violeteiksi kotivärjäyksen johdosta – kampaajan avulla selvisi, että kaupan väripakettiin oli jostain syystä joutunut väärä väriaine. Ammattitaitoiselle kampaajalle tilanne oli tietysti ratkaistavissa ja asiakkaan kuontalo pelastui.

Aleksandran asiakkaat ovat hyvin kansainvälistä porukkaa. Joukosta löytyy niin suomalaisia, norjalaisia ja amerikkalaisia kuin karibialaisia, brasilialaisia ja irakilaisiakin. Tyypillisesti hänen asiakkaansa haluavat parantaa hiustensa kuntoa. Aleksandra haluaa todella auttaa heitä, joten hän tarjoaa myös täysin imaista konsultointia ja neuvontaa sitä kaipaaville. Hänelle on tullut myös asiakkaita mallitoimistojen lähettämänä: mallien hiukset on elvytettävä rankkojen käsittelyjen jäljiltä kuntoon.

Haasteista huolimatta Aleksandra on onnellinen saadessaan toimia yrittäjänä, eikä vaihtaisi sitä mihinkään muuhun ammattiin. Yrittäjänä hän näkee suoraan oman työnsä ja toimiensa tulokset, ja ennen kaikkea voi kontrolloida työn ja muun elämän tasapainoa juuri niin kuin haluaa.

”Päivän lopussa olen aina onnellinen.”

 

Tulevaisuuden suunnitelmat

Nuorella yrittäjällä on suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Ajankohtaisin tavoite on alkaa työskennellä japanilaisen Absolute happiness -hoidon parissa ja löytää hiusalalta uusia innovaatioita, joita tuoda Suomeen. Samalla hän etsii koko ajan uusia ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneita oppimaan hiustensuoristusta INOAR-tuotteilla.

Se tältä erää haaveista – yksi askel kerrallaan!

 

Hakema on Aleksandran ajansäästöaarre

Lopuksi kampaamoyrittäjä kertoo meille, kuinka Hakema on helpottanut häntä pyörittämään bisnestään.

”Aiemmin tein asiat samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Pidin päiväkirjaa ajanvarauksista, soittelin asiakkaille takaisin iltaisin kun muut kiireet hellittivät ja käytin puhelimessa aikaa asiakkaan tietojen kyselemiseen. Hakeman avulla tämä kaikki tulee hoidettua yhdellä kertaa. On niin helppoa, kun ajanvarauskalenteri ja asiakkaiden tiedot ovat yhdessä paikassa. Nykyään ohjaan jopa ystäväni varaamaan aikansa minulta netistä, sillä se on vain niin helppoa!”

”Se säästää aikaa!”

Aleksandra on todella tyytyväinen siihen, miten Hakema säästää hänen aikaansa. Ennen ryhtymistään Hakeman käyttäjäksi iso osa hänen päivistään kului asiakkaiden puheluihin vastaamiseen, erityisesti aina tarjouskampanjoiden julkaisun jälkeen. Hän muistelee vastailleensa puheluihin milloin autossa, milloin kesken hoitojen – ja valitettavan usein puhelut jäivät vastaamatta. Nykyään useimmat asiakkaat varaavat palvelunsa suoraan nettiajanvarauksen avulla, ja ne, jotka enää soittavat, ovat lähinnä konsultaation tarpeessa. Niinpä Aleksandralle jää enemmän aikaa kehittää yrityksensä toimintaa.

Hän kehuu myös palveluun kuuluvaa asiakastietokantaa, jonne hän voi tallentaa kaiken tarvitsemansa tiedon asiakkaista sähköpostiosoitteista lähtien. Sen avulla hän voi myös lähettää henkilökohtaisia tarjouksia asiakkailleen jälkikäteen.

 

Muutama neuvo muille yrittäjille

  • Pysy kärryillä uusista innovaatioista,
  • tuo uutta tietoa ja materiaaleja liikkeeseesi ja tarjoa niitä asiakkaillesi,
  • ole valmis kertomaan ja tarjoamaan uusia juttuja heille ja
  • käy seminaareissa ja koulutuksissa oppimassa.

Viimeistä neuvoaan hän selittää tarkemmin: ”On tärkeää oppia ja työskennellä yhdessä muiden alan ihmisten ja yrittäjien kanssa. Joku saattaa ajatella kollegoita kilpailijoina, mutta mielestäni se on vähän hölmöä. Yhdessä voitte ideoida uutta, saada parempia ajatuksia ja sitä kautta menestyä entistä paremmin. Vaikka ihmisillä olisi sama ammatti, he saattavat silti keskittyä aivan erilaisiin juttuihin työssään.”

Puskaradio on tärkeässä roolissa yrittäjälle, vaikka sen vaikutusta onkin hankala mitata. Sen takia Aleksandra haluaa aina pitää suhteet hyvinä niin asiakkaisiin kuin kollegoihinsakin.

”Rakastan asiakkaitani. Jätä hiuksesi minun huolekseni.”